algorhytm

Skriva SEO 2016 – Google blir allt smartare

Tiden då SEO främst var en teknisk disciplin för några få invigda är över. 2016 måste en SEO-skribent känna till sin målgrupp bättre än någonsin, och SEO bör in DNA:t hos varje webbredaktion och marknadsavdelning.

SEO var länge en nisch i det digitala landskapet som kändes svår och ogenomtränglig, en specialistgren där få var invigda. Som en följd har många företag och organisationer tagit in SEO-konsulter för att synas bättre i de organiska sökresultaten, men utan att gå hela vägen och utbilda personalen. Och nu gör jag en konstpaus för att förtydliga: Inget ont om SEO-konsulter, många gör ett grymt jobb och hänger med utvecklingen som små iglar. Men faktum kvarstår; ingen redaktion i världen borde 2016 lägga allt SEO-arbete på en byrå. En sökordsanalys utan kunskap om hur man använder den i vardagen är ingen bra investering. Den blir lätt en dammig Excel-fil bland många andra (Excel-lovers, please don´t hate me). SEO är affärskritiskt – och måste in i hela redaktionens eller marknadsavdelningens DNA.

 

SEO – en teknisk disciplin?

När vi pratar om att skriva SEO blir det lätt tekniskt. Förmodligen för att det länge har varit något av en petimeterkunskap. Placera rätt ord på rätt ställe, håll reda på vilka rubriker som är definierade som H1:or, skriv rätt saker i meta-beskrivningen, benämn sidans titel på rätt sätt, håll reda på vilka ord url:en innehåller, se till att länka till trovärdiga källor och så vidare. SEO är lite som att bygga lego, många små bitar ska passa ihop och det är inte alltid helheten blir bra om man bygger fel.

 

Google tolkar istället för att räkna

Det som händer just nu är att legobygget blir mindre och mindre tekniskt, och mer och mer kreativt. Google blir allt smartare med varje uppdatering av algoritmerna. Den (hon, han, hen? Snart blir det läskigt, vem ÄR Google egentligen?) närmar sig artificiell intelligens. Det här är goda nyheter för oss som jobbar som digitala copywriters och skribenter; vår allvetande sökmotor blir bättre och bättre på att tolka det vi skriver, istället för att likt en matematiker räkna antal relevanta sökord i en text. Termer som sökordsdensitet är inte längre lika viktiga som tidigare. Istället blir det viktigare att du som skribent vet vem du skriver för, och vad hen är ute efter. Du vill undvika besökare som kommer till din sida av fel anledning, och blir besvikna på innehållet. Då kommer du att stå där med en hög bounce-rate (besökare som direkt går tillbaka till den föregående sidan utan att klicka sig vidare).

 

Tio intresserade läsare slår alltid 100 ointresserade

Google och du bör lira tillsammans som en trummis med en basist – i takt med samma mål i sikte: Att ge läsaren det hen vill ha. Feel the algoRHYTM helt enkelt. Att mäta antal klick är naturligtvis också intressant, men det är alltid bättre att ha tio läsare som verkligen är intresserade av vad du skriver än att locka 100 läsare som lämnar texten utan att ha nått slutklämmen.

SKRIV BÄTTRE SEO – SÅ GÖR DU!

Att använda relevanta sökord i texterna är förstås fortfarande grundläggande för en SEO-skribent. Men där man tidigare fokuserade på små petitesser som om ett ord bör stå i bestämd eller obestämd form för att ranka högst, är det nu allt mer viktigt att verkligen fokusera på att skriva den bästa och mest relevanta texten som håller kvar läsaren. Hög bounce-rate på grund av irrelevanta texter är det scenario du vill undvika.

Longtail ökar dina chanser. När konkurrensen ökar i sökmotorerna blir det allt mer affärskritiskt att känna sin målgrupp och veta vad man vill med sin text. Om du fokuserar på sökordet ”sko” kommer din text inte att ranka högt eftersom konkurrensen är mördande. Dessutom riskerar du att få in en mängd besökare som inte är intresserade av vad du vill säga. Vill besökaren köpa skor? Laga skor? Veta mer om tillverkningsvillkoren för skor? Läsa om skotrender? Om du däremot vill sälja en röd lacksko med hög klack som passar till nyårsafton är det bäst att du uttrycker dig så i texten och satsar på en sökfras som ”röd lacksko till nyårsafton”.

Personlighet ger besökare. Att inte kopiera andras texter är givet, men tänk också på att visa personlighet i texten. För att kunna göra det krävs ett visst förarbete. Tonalitet är ett ämne som kan var komplext i sig (och som jag kommer att ägna ett kommande blogginlägg åt), men att sätta en ton för all sin kommunikation (gäller både text, bild, infografik och film) kommer förmodligen att göra din sida mer populär på sikt. Kom ihåg att SEO är ett långsiktigt arbete, inga små justeringar i världen kommer få din sajt att skjuta i höjden på några veckor.

Till sist …

… vill jag också säga att varje webbredaktion bör på allvar börja förbereda sig på hur man ska bemöta ökande efterfrågan på filmat material, utan att spräcka sin budget totalt. Google kommer, som det ser ut, att börja tolka och prioritera film. Jag kommer själv att under det här året på allvar se till att uppdatera min kompetens för att möta behovet, i dag finns supersmidiga lösningar där du kan ljussätta enkelt och ta med dig några lätta stativ där du fäster din smartphone. Film behöver inte längre innebära en stor och dyr produktion, eller hemmagjord skakig känsla, i dag finns alla möjligheter att göra något mellanting.

DU KANSKE OCKSÅ VILL LÄSA ...


Sara Rumar Webbkreatörerna

Sara Rumar

Digitaliserad allkonstnär, frilansande medmänniska och obotlig krukväxtmördare. Bloggar om språk, content, digitala strategier och annat, när andan faller på. Kontakta mig på sara@webbkreatorerna.se.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar