Hen i företagets kommunikation – kör på eller strunta i?

Hen i företagets kommunikation – kör på eller strunta i?

För vissa har hen blivit en självklarhet i språket, inte mer kontroversiellt än att säga mellanmjölk. Men för andra är ordet fortfarande ett rött skynke. Frågan är – ska du använda ordet när du skriver för ditt företags räkning?

Låt mig bara börja med att säga; för en professionell skribent är hen världens bästa ord. Den lilla trestaviga gynnaren löser nämligen problemet med personliga pronomen som är bundna till kön, och som gör det problematiskt varje gång du ska beskriva en person utan att avslöja, eller veta könet.

 

Hen är ingen höna – inte på svenska

Tyvärr verkar många ha fel uppfattning om vad ordet egentligen har för funktion. Hen ersätter inte orden han och hon, utan fungerar som ett könsneutralt personligt pronomen. Det används också när en person inte vill definiera sig som han eller hon, utan som hen. Den betydelsen kommer jag dock inte gå djupare in i här. Jag ger mig inte heller in i debatten kring att hen betyder höna på engelska och därför faller på sin egen fånighet. Det finns många ord som betyder andra saker på andra språk, ett av de mer kända exemplen är väl ordet kiss som mina barn av en händelse skrattade åt härom dagen när de hörde det i en låt. Inte går engelsktalande personer omkring och skrattar åt att kiss betyder urin på ett annat språk. Eller för den delen ett annat könsneutralt svenskt ord; barn, som ju de facto betyder lada på engelska. Resonemanget faller på sin egen ögiltighet.

 

Privat är hen en sak, men något annat på jobbet

I dag stöter du säkert på hen allt oftare, både i skriven text men även i tal. Att säga hen känns inte lika konstigt 2016 som det kanske gjorde 2013. Hen är ett ord som håller på att normaliseras – och det kommer att bli mindre och mindre kontroversiellt. Men att använda ett ord privat är en annan sak än att göra det i företagets kommunikation. Frågor om vad kunderna ska tänka och tycka kring ett nytt och kontroversiellt ord gör att du kanske låter bli att använda hen, även om du skulle vilja.

 

3 anledningar att använda hen i företagets kommunikation

Ditt företag vill framstå som modernt och inkluderande. Hur väl dina nuvarande och potentiella kunder tar emot ordet kan du förstås inte veta. Tänk igenom varför du vill använda ordet, ta reda på vilka myter som finns och läs på så har du svar på eventuella frågor kring företagets tonalitet.

Språket blir enklare, du slipper använda avpersonifierande ord som denne eller personen. Det flyter inte bra i redaktionell text. Och du undviker att hela tiden behöva skriva ”hon eller han” alternativt ”han eller hon”, om du inte vill förutsätta att en bilmekaniker är en han och en sjuksköterska är en hon förstås, då kan du bara fortsätta använda det personliga pronomen dina fördomar säger dig är rätt.

Du visar att ditt företag vågar sticka ut hakan, även om kanske inte alla gillar det. Du kanske förlorar några kunder, men jag är övertygad om att du vinner andra. Fundera kring vilken företagets målgrupp är, och ta utifrån det ett beslut om du vågar ta steget. Som inspiration kan jag berätta att fackförbundet Byggnads 2014 beslutade att börja använda hen i sina stadgar. Modigt tycker jag.

Till sist …

… funderar jag på om hen kan vara en väg till ett mer inkluderande samhälle? Svaret är nog både ja och nej; jag tror inte att ett könsneutralt personligt pronomen kommer att omvälva samhällsstrukturerna, men det är ett verktyg för att göra språket mindre exkluderande och förutsägbart. Det ÄR bekvämare att säga hen istället för att alltid referera till hon eller han. Alla som har läst en barnbok där nallen, fågeln eller elefanten alltid är en han borde kunna se luckan som ordet hen fyller. Från och med 2015 finns det representerat i Svenska Akademiens ordlista, och kanske snart i var persons språkbruk.

DU KANSKE OCKSÅ VILL LÄSA ...


Sara Rumar Webbkreatörerna

Sara Rumar

Digitaliserad allkonstnär, frilansande medmänniska och obotlig krukväxtmördare. Bloggar om språk, content, digitala strategier och annat, när andan faller på. Kontakta mig på sara@webbkreatorerna.se.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar