tank-som-webbutvecklare-fraga-som-journalist

5 egenskaper en framgångsrik digital konsult måste ha

För att bli en bra konsult bör du ställa frågor som en journalist, tänka som en webbutvecklare och sprida glädje som en femåring i godisaffären.

Det enda man med säkerhet kan veta om en digital konsult är att hen är alldeles för välbetald. Eller? Nja, rätt konsult bidrar ofta med många värdefulla tankar på en arbetsplats. En bra konsult kommer med idéer och är inte rädd för att föreslå förändringar. Att vara konsult är först och främst ett mind-set, ett sätt att vara.

 

Kunskaper är som kläder

Jag har lärt mig värdefulla arbetssätt och tankesätt av webbutvecklare och journalister. Många duktiga är helt självlärda, och de står ständigt på tå för att förstå nya verktyg och trender. De googlar sig igenom karriären, och är experter på att testa sig fram. Av den här anledningen blir jag förvånad över att många beställare fokuserar så mycket på specifika erfarenheter när de ska rekrytera en konsult. Det kan låta ungefär så här: ”För att klara av det här uppdraget ska du kunna Episerver 7, ha jobbat med Apsis i minst ett år, hantera hela Adobe-sviten, ha kunskap om filmredigering, vara en wizard i Google Analytics och vara drivande i sociala medier. Och du ska ha möjlighet att börja imorgon”. Om du visste hur många gånger jag gett mig in i saker utan att kunna allt från början. De praktiska kunskaperna är kläder vi tar på oss, och vi byter gärna stil från en dag till en annan. Att testa saker man aldrig gjort förut är ju själva grejen med att lära sig ett yrke.

 

5 egenskaper en bra konsult måste ha

Du tänker som en journalist – det vill säga i frågor och följdfrågor. På varje arbetsplats finns djupt rotade rutiner och inifrånperspektiv som mår bra av att utmanas av utomstående. Du vågar ställa den grovt underskattade frågan ”varför”.

Du tar reda på fakta som en webbutvecklare. När du kommer till en ny arbetsplats tar du reda på saker och ting på egen hand. Om du ska arbeta i ett CMS du inte varit inne i tidigare tar du reda på hur det funkar via Google och olika forum. Nya tekniker är bara härliga utmaningar du tar dig an med ett testande sinnelag. Du är analytisk och låter inte rädslor hindra dig.

Du är lite som femåringen i en godisaffär, sprider glädje och bidrar med din personlighet. En av anledningarna till att jag är frilansare är att jag har svårt att identifiera mig med företagskulturer. Jag identifierar mig först och främst med mitt eget företag, och ser mig själv som udden på en penna eller skummet på en cappuccino. Jag tillför det där lilla extra till en arbetsplats eller i ett team.

Du tar dig an utmaningar som en orienterare. Ja, det kanske låter långsökt, men faktum är att du behöver kunna ta dig runt de djupt rotade strukturer och hierarkier som finns på arbetsplatser. Föreslå nya sätt att se på saker och visa alternativa färdvägar.

Du vet att du är bra och du kan ta betalt för dina tjänster. Som konsult är du ansvarig för alla utgifter för ditt företag och din yrkesmässiga utveckling; vidareutbildning, förmåner, semester, sjukdom, pension, osäkerhet i din yrkesroll och så vidare. Dessutom bör du göra en vinst för att kunna vara utan jobb under tid, eller kunna satsa på vidareutbildning. Du får ju faktiskt ingen a-kassa. Värdera din grymma kompetens, ingen annan kommer att göra det åt dig!

Till sist …

… funderar jag kring vad en konsult egentligen är. En utskälld yrkeskategori? Ja, till viss del. Människor som tar betalt för luft? Ibland, men oftast inte. En konsult är egentligen en specialist som säljer sin kunskap och sin tid. Och vi är väl som de flesta andra, anställda som frilansare – en del gör bra ifrån sig, andra mindre bra. Många kanske associerar konsulten till IT och management, men idag konsultar också många redaktörer, digitala skribenter och andra yrkesmänniskor som skapar innehåll på webben.

DU KANSKE OCKSÅ VILL LÄSA ...


Sara Rumar Webbkreatörerna

Sara Rumar

Digitaliserad allkonstnär, frilansande medmänniska och obotlig krukväxtmördare. Bloggar om språk, content, digitala strategier och annat, när andan faller på. Kontakta mig på sara@webbkreatorerna.se.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar